Základní filosofií naší mateřské školy je vychovávat děti zdravě sebevědomé s potřebou rozvíjet samo sebe, své zájmy a potřeby ve spojitosti s přírodou. Pohlížíme na dítě s ohledem na jeho individuální stupeň vývoje, nezávisle na pohlaví a jeho sociálním původu a jako takové také každé dítě respektujeme. Na tomto základě rozvíjíme vědomé i podvědomé dovednosti a schopnosti každého dítěte.
K ČEMU SMĚŘUJEME PŘI NAŠÍ PRÁCI
Naším hlavním záměrem je:
Z TOHO VYPLÝVAJÍ NAŠE SPOLEČNÉ CÍLE /ZÁMĚRY/ PŘI VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ:
Dlouhodobá vize: vycházet vstříc potřebám, zájmům a odlišnostem každého dítěte, využívat nejrůznějších vývojově přiměřených aktivit, zážitků a materiálů, které umožňují dětem konstruovat vlastní poznání a chápání okolního světa. V rámci DVPP proškolovat učitelky v inovativních metodách předškolního vzdělávání, v oblasti individualizace v práci učitelky mateřské školy, v oblasti polytechnického vzdělávání, v programu Začít spolu, dovybavit MŠ metodickými příručkami odpovídajících oblastí.
Dlouhodobá vize: usilovat o otevřené partnerství ve vzdělávání, vtáhnout rodiny ve větší míře do života naší mateřské školy a zvýšit tak spoluúčast rodičů na výchovně vzdělávacím procesu školy. Zjišťovat názory rodičů na práci školy a v neposlední řadě spolupracovat dalšími institucemi. Využívat a dále rozvíjet škálu pro informování rodičovské a ostatní veřejnosti o aktuálním dění ve škole i o výsledcích práce školy.
Dlouhodobá vize: nabízet dětem aktivity, které vycházejí z jejich předchozích zkušeností a dovedností, využívat metod kooperativního učení dětí k dosažení vyššího stupně porozumění a k podpoře rozvoje jejich sociálních dovedností. Ve větší míře užívat výchovně vzdělávací strategie založené na demokratických principech, které umožní dětem spolupodílet se na rozhodování, porozumět odpovědnosti a jejím následkům. V rámci DVPP proškolovat učitelky v inovativních metodách předškolního vzdělávání, v oblasti individualizace v práci učitelky mateřské školy, v oblasti polytechnického vzdělávání. Dovybavit MŠ metodickými příručkami odpovídajících oblastí.
Dlouhodobá vize: dále spolupracovat s dalšími institucemi – SPC, PPP, dětský psycholog apod., poskytovat rodičům a dětem podporu. Věnovat vysokou pozornost primární prevenci sociálně patologických jevů s cílem vytvářet bezpečné prostředí pro děti i se zdravotním znevýhodněním. Věnovat se logopedické prevenci. Naučit rodiče nebát se využívat služeb výchovného poradce na naší škole. Posilovat důvěru v tohoto pracovníka. V rámci DVPP vzdělávat učitelky v oblasti inkluze. V rámci MŠ aplikovat I. stupeň PO a řídit se metodickým doporučením vyhl. č. 27/2016 Sb. V rámci DVVP proškolovat učitelky v oblasti speciální pedagogiky, inkluze, příp. v oblasti logopedické prevence.
PRŮBĚH A OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ
Naše mateřská škola má ve školním vzdělávacím programu „Pro krásu kolem nás“ zpracovanou svoji filozofii a dlouhodobou vizi. Má stanovené výše uvedené společné vzdělávací záměry a cíle, které jsou naplňovány dvěma pedagogickými styly:
Metodická příručka „Školka hrou“ je odborná metodická příručka, která obsahuje rozpracované náměty edukačních nabídek pro děti předškolního věku. Příručka rozpracovává řadu námětů vycházejících z každodenních zkušeností dětí ze života v mateřské škole i mimo ni. Všechny náměty a aktivity jsou zcela v souladu s RVP PV. Nabízené činnosti jsou propojeny s teoretickými východisky Gardnerovy mnohočetné inteligence.
Záměry: dovybavit třídu dalšími digitálními pomůckami, zejména interaktivní tabulí, novým a rychlejším PC, popř. tabletem. Rozšířit ve spolupráci se zřizovatelem připojení k internetu i do dalších tříd.
Záměry: dovybavit třídu Rozárka tak, aby všechna Centra aktivit měla uspokojivý stav. Zřídit relaxační/klidový koutek. Doplnit metodický materiál.
Oba vzdělávací směry jsou v pojetí mateřské školy rovnocenné a poskytují dětem kvalitní a plnohodnotné předškolní vzdělávání. Rodiče mají možnost v rámci mateřské školy zvolit pro své dítě takový vzdělávací způsob, který odpovídá jejich představám a výchovnému stylu v rodině.
UPLATŇOVANÉ PRINCIPY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Uplatňované principy vzdělávání v naší mateřské škole jsou blízké všem učitelkám.
Individualizace vzdělávání – „Individualizovaný způsob vzdělávání předškolních dětí vyžaduje, aby učitel každé dítě dobře poznal a porozuměl mu, pak teprve může na ně účinně působit.“ Podporujeme společné vzdělávání dětí s rozdílnou úrovní schopností. Tyto rozdíly mezi dětmi respektujeme a reagujeme na ně při plánování, realizaci a hodnocení výchovně Naší snahou je, aby byl připravovaný program tvořen podle aktuálních potřeb, možností a schopností dětí. Vycházíme z pedagogického hodnocení každého dítěte a skupiny dětí ve třídě, akceptujeme osobnostní specifika a podmínky jednotlivých tříd a reagujeme na různé možnosti a příležitosti, které se v průběhu roku objevují. Pracujeme s metodickou příručkou „Individualizace v práci učitelky mateřské školy“ - J. Kargerová, J. Gardošová, „Individualizace v mateřské škole“ - J. Kargerová, Z. Syslová, V. Krejčová
V naší školce máme třídy heterogenního složení a to zejména proto, že: „Individualizace je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy dětí jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti dětí.“ Průcha, Walterová, Mareš, 1995
Vzdělávání podle kompetencí – RVP PV: „Klíčové kompetence představují cílové stavy, k jejichž naplňování by mělo společně směřovat veškeré vzdělávání. Každá vzdělávací etapa v tomto směru přispívá svým dílem a každá je dalšímu rozvoji a zdokonalování těchto kompetencí otevřená.“ Cílem našich pedagogických činností je získávání základů klíčových kompetencí, důležitých pro budoucí život dětí. K podpoře smysluplného a aktivního učení učitelky užívají rozmanitých výchovně vzdělávacích strategií, které představují promyšleně volené a řazené postupy, kterými učitelky cíleně směřují k utváření klíčových kompetencí dětí. Učitelky tak umožňují dětem v záměrných, nezáměrných i spontánních aktivitách získávat žádoucí znalosti, dovednosti a zkušenosti přirozeným způsobem a hlavně samostatně. Podporují jejich zvídavost, individualitu a socializaci.
Celistvé, cílevědomé vzdělávání a rozvoj dítěte – tematické bloky respektují specifika předškolního věku. Navazují na sebe, vztahují se k oblastem, které jsou dětem blízké. Naší snahou je předávat nové informace a poznatky zejména formou příkladu, názorné ukázky a vlastní praktické činnosti. Děti tak docházejí k poznatkům přirozeným způsobem, vytvářejí si mezi informacemi žádoucí vazby, vlastní struktury poznatků. Učí se tak získané informace a poznatky aplikovat do praktického života. Cílem integrovaných bloků je rozvíjet dítě v oblasti učení, poznatků. Seznamovat děti s hodnotami, které uznává naše společnost. Poskytovat dětem prostor pro samostatnost, vyjádření svého postoje. /čímž jsou zcela naplňovány rámcové cíle RVP PV/. Je třeba, aby IB obsahoval činnosti ze všech oblastí uvedených v RVP PV. Musí respektovat aktuální situaci ve třídě a individuální možnosti a schopnosti dětí ve třídě. Využívá tak konkrétní podmínky. Časová dotace IB musí vyhovovat učitelce i dětem.
Hodnocení a zpětná vazba – cyklus hodnocení a plánování směřuje k respektování jedinečnosti každého dítěte a zajišťuje dětem vzdělávání odpovídající jejich potřebám, schopnostem a zájmům. Na základě systematického pozorování a dalších strategií vytvářejí učitelky dlouhodobé a krátkodobé plány výchovy a vzdělávání, které zahrnují jak cíle stanovené v kurikulárních dokumentech, tak respektují individuální možnosti a potřeby dětí. Do cyklu hodnocení jsou zapojovány také děti, rodiče a další zainteresovaní odborníci. Ve třídách převažuje pozitivní hodnocení, úspěchy dětí jsou oceňovány, je využívána vnitřní motivace dítěte a přirozená touha a potřeba získávat nové poznatky a zkušenosti. Učitelky připravují a nabízejí v dětem takové aktivity, aby každé dítě mohlo projevit a využít svoje individuální přednosti a zájmy.